onsdag, maj 31, 2006

Vad är väl en budget?

Jag lägger mycket tid på ideellt arbete. Som innebandytränare lägger jag mellan fem och femton timmar i veckan på mina killar. Mycket tid, men värt det för att få stå för positiva värderingar i en oftast sunkig tonårsmanlighet, och att se dem växa genom att lära sig saker och att göra saker kollektivt. Visst känns tiden just som förlorad tid ibland när få killar kommar jag är borta från min dotter och min fru. Men oftast känns det viktigt.

Nu har jag arbetat med Vänsterpartiets budget i regionen. Massor av arbetstimmar läggs på att samordna diskussioner i fullmäktigegruppen, skrivit, layoutat och pulat med olika textsnuttar, mejlkommentarer och telefonsamtal. Jobbat om förra årets budgettext och ibland bara raderat den och börjat om.

I tisdags var det styrelse och nästnästa måndag och tisdag är det fullmäktigedebatt om budgeten. Majoritetens budget vinner och går igenom. Vår blir bara till ord ord ord. Inget inflytande alls. Så är det att vara opposition. Det kan ge en lakonisk känsla av meningslöshet ibland. Väldigt lite av det man gör, säger och skriver får något konkret inflytande. När jag satt sent en kväll och korrläste budget kände jag mig rätt meningslös.

Men sen händer det. Dom där sakerna som ger kickar i vardagen.
- Ideologisk stolthet över budgeten - särskilt våra 100 miljoner i tre år till jämställda löner. Skön vetskap om att vi ska gå till val på att satsa mer pengar där och att S och borgarna kommer att få äta upp sitt oengagemang för kvinnolönerna.
- Glädjen och de ironiska kommentarerna om att de andra partierna har plockat upp Vänsterpartiets ungdomsrabatt och vårdprogram för barn och kvinnor utsatta för våld i hemmet.
- Känslan av att vi har en genomtänkt budget som håller ekonomiskt.
- Snacket om efter-valet-händelser utifrån budgetarna.
- Glädjen över att få bra pressklipp runt budgeten. Nån skriver om kvinnolönerna, nån om primärvården, nån om sjukvårdssatsningen, nån om influensavaccin.
- Den personliga kicken när andra partiers representanter säger "Vilken snygg budget ni har gjort."

Vi må förlora omröstningen, men vi ska vinna debatten. Och den långsamma revolutionen gör vi med snygg layout!