torsdag, maj 04, 2006

Poesi som kan vinna val

Så här i vårtider behövs det lite poesi med politisk bäring. Detta är två av mina favoritdikter som får mig att reflektera utifrån det vi behöver i vardagen, den lågmälda men inte konflikträdda humanism som frigör människor i möten i vardagen. Revolutioner görs inte stort utan smått, inte vid ett tillfälle utan kontinuerligt, inte med våld utan med ord. Som Tranströmer skriver i en annan dikt.

"Var människa en halvöppen dörr
som leder till ett rum för alla."

Det här är tankar man vinner val på.

ALLEGRO

Jag spelar Haydn efter en svart dag
och känner en enkel värme i händerna.

Tangenterna vill. Milda hammare slår.
Klangen är grön, livlig och stilla.

Klangen säger att friheten finns
och att någon inte ger kejsaren skatt.

Jag kör ner händerna i mina haydnfickor
och härmar en som ser lugnt på världen.

Jag hissar haydnflaggan - det betyder:
"Vi ger oss inte, men vill fred."

Musiken är ett glashus på sluttningen
där stenarna flyger, stenarna rullar.

Och stenarna rullar tvärs igenom
men varje ruta förblir hel.

(Tomas Tranströmer)


nattboksblad

Jag landsteg en majnatt
i ett kyligt månsken
där gräs och blommor var grå
men doften grön.

Jag gled uppför sluttningen
i den färgblinda natten
medan vita stenar
signalerade till månen.

En tidrymd
några minuter lång
femtioåtta år bred.

Och bakom mig
bortom de blyskimrande vattnen
fanns den andra kusten
och de som härskade.

Människor med framtid
i stället för ansikten.

(Tomas Tranströmer)