torsdag, februari 16, 2006

När ska folk reagera - ordentligt?

Tur att såna här sajter finns där hyckleriet kläs av. Kejsaren är inte naken, han är ond: http://www.whitehouse.org/homeland/arab-registration.asp

Mitt i allt stöd för och icke-stöd för yttrandefriheten är det glädjande att det publiceras hemska, kränkande bilder från USA:s systematiska tortyr i Irak. Kanske kan majoriteten av världen och befolkningar i väst slutligen vakna. Kanske kan man nån gång börja ställa krav på USA. (Om man vågar.) Jag är måttligt förtjust i USA, men USA-kramare finns det gott om. Precis som diskussioner om mäns våld mot kvinnor så är förklaringen ständigt att enskilda rötägg slår eller torterar. Frågan är:

Finns det systematisk slump?

Knappast. Hur länge får det hålla på innan alla inser att det inte kan vara slump. Föraktet mot muslimer och araber, avhumaniseringen av motståndare i krig, allt detta är självklarheter. Kan man tycka.

Jag känner att allt större majoritet av Sveriges människor inser detta, men borgerliga debattörer och politiker blir alltmer rabiata i att alltid stötta USA. Fy fan.

Nu börjar det dessutom sprida sig allt starkare rykten att USA vill destabilisera en demokrati. Igen.

Jag håller som vanligt mina tummar för att fundamentalister, vare sig de är kristna som i USA, muslimer som Hamas eller andra, får allt mindre att säga till om. Tyvärr går det inte däråt just nu. Hoppas borgarna förlorar valet. Åtminstone.