tisdag, mars 21, 2006

Samla på filosof(i)er
<http://pollocksbollocks.blogspot.com/>Emil Persson-Lindahl
tipsar om en jättekul sajt med samlarkort på kända filosofer och filosofier. Hur det är med spelbarheten vet jag inte. http://www.theorycards.org.uk/main.htm Det sjuka med den typen av samlarmani-kort är ju att spelandet är underordnat samlandet.

Som van spelare känner jag att reglerna måste klargöras. Precis som man i Magic - the gathering, kan spela med tematisk inriktning måste man nog kunna välja fokus. En blandning vänsterdebattörer blir starkare tillsammans.

Han kör kombon Marx, de Beauvoir och Foucault som avslutning. En tung trio med Marx tunga ekonomiska perspektiv i början, feministisk existentialism och slutligen individens disciplinering och därmed frigörelse på slutet. Om jag inte får använda dubletter blir den svår att toppa. Kombon marxism-feminism-postmodern idékritik är tung. Vi är både bundna och fria samtidigt. Jag måste använda annan logik.

Själv slänger jag in en postmodernism i början för att rensa upp för lite frisk luft, fortsätter sedan med en Duchamps för att ytterligare befria och öppna upp de stora möjligheterna i en konstvärld upplevd utan låsningar. Sen toppar jag med Adorno för att behålla en kritik mot konsumism och överdriven individualism. Jag vet inte om jag slår Lindahl-Persson.

Antagligen skulle det hela landa i nåt slags sten-sax-påse. Alla slår någon. Fast nyliberalismen åker nog bara på förlorare. Enligt mig.

Jag skullle vilja se det gäng filosofer/politiker/statsvetare/idéhistoriker som kan enas om nåt sånt. Jag blir yr.