torsdag, september 28, 2006

Vilket år är det - egentligen?

Teckentydande är alltid kul. Jag leker Nostradamus. Vilket år är detta?

Jag arbetar heltid med politik, jag drivs av att borgerligheten vill göra arbetarna svagare, vi har en ny borgerlig regering, ett främlingsfientligt parti har skördat stora framgångar i valet, amerikanska TV-serier med snygga unga i huvudrollerna dominerar TV, MUF är på hugget, Ulf Lundell är gubbsjuk, medierna osynliggör klass som standardrepertoar, invandrare är arbetslösa, grungemodet gäller med slafsig stil och skjortan utanpå, jag lyssnar på The Pixies och Nirvana.

2006? Nej, 1991, faktiskt. Men hallå! Det är ju 2006 nu, inte 1991. För mycket är sig likt. Fast några skillnader finns.

Borgerligheten är både mer subtil och slipad, och samtidigt mycket råare (när den väl försäger sig), elgitarren kommer inte in och rensar upp i populärmusiken utan är snarare utträngd ur mycket av mainstreammusiken, jag bär ibland kavaj, det finns fler samhällstidskrifter både höger och vänster, de tänkbara moderata ministrarna är inte lika osympatiska som 1991 (obehagligt), frihetsgraden för främst homosexuella och delvis kvinnor har ökat,
Ulf Lundell gör sämre musik - inte episka sånger mitt i samtiden som Isabella.
- Jag har en dotter som har andranamnet Isabella.

Isabella (Ulf Lundell)

Det är hårda tider, folk går på knäna, vi måste lämna allt det här igen
Ja, är det inte alldeles klart, min vän?
Du var inte född när jag dansade i gryningen
När visionen tog mig som håller liv i mig är
Gå inte in i det! Det finns ingenting att hämta där!
Bara den stora hungern som aldrig kan mättas, min vän
Du måste köpa ihjäl dig för att få kunna jobba ihjäl dig
Du måste va som alla andra för att dom andra ska se dig
Hur många drömmar har du kvar när du fyllt tjufem?
Hur många stora planer? Hur många vägar hem?

Vem slåss för Gud idag

Vem slåss för kvinnan, för dom svaga
Allt det där det låter som en gammal riddarsaga
För mycket folk överallt, skogarna dör, haven dör
Allt rusar in vidare i mardrömmen och ingen tycks veta varför
Och förändringarna dom tar hundratals år
Det går långsamt,så långsamt men, Isabella, det går
En dag ska du lära dina barn nånting bättre du med
Lära dom att lyssna, lära dom att se lite mer, lite mer, lite mer

Vacker är den som reser sig, som vågar tro
Som törs ett ja i alla nej, som vågar bygga bro
Över hav av bitterhet, över ödsligt nattkvarter
Vacker den som är sårbar, vacker den som ser
Du är vacker Isabella, som ett rådjur i skogen
Som en stjärna på himlen, som en flicka mitt i natten på krogen
Som äppelträdgårdarna i maj runt Kivik
Som vinden, som regnet, som själva livet
Men låt ingen dyrka in dig i ett fängelse av skönhet
Där du blir en docka som lever i en härva av yta och dumhet

Isabella, låt inte dom djävlarna ta dig
Ser du långt där borta, ser hur det ljusnar
Det går en spricka i natten ifrån öst till väst
En strimma av hopp för alla trötta och frusna
Kom ut så ska jag skriva den här sången
till dig Det är vad jag gör, det är vad jag kan
Hör du hur fåglarna sjunger?
Snart står morgonen i brand!
Isabella
Ah, Isabella
Isabella… kom ut i natt!
Kom ut i natt!


Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Smak skall man inte diskutera. Därför får du gärna tycka att Ulf Lundell gör sämre musik nuförtiden. Att sångerna skulle vara mindre "samtida" än tidigare är fel. Det kanske är din uppmärksamhet som avtagit. Det är lätt hänt när man inte längre sugs in i den direkthet som en fin melodi åstadkommer.
www.pafrifot.net

1:52 em  
Blogger NIklas Theodorsson said...

Okej, jag håller med om samtidskopplingen, men melodierna är långt borta nu för tiden.

6:48 em  
Anonymous Anonym said...

Du har en poäng med melodierna. Lazarus innehåller exempelvis på tok för mycket slamrig Neil Young-rock för att uppskattas fullt ut.

6:15 em  
Anonymous Anonym said...

Usch vad jag hatar den borgerliga regeringen, jag längtar till den dag som jag får rösta.
Jag är så arg på de borgerliga, speciellt moderaterna.
De har förstört mitt liv.

11:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home