onsdag, september 13, 2006

Roligaste radioprogrammen

Jag fick frågan om jag inte kunde outa lite med min smak om kultur och populärkultur. Så jag gör det.

Alla tiders roligaste radioprogram
1) Riskradion med Erik Blix och Stefan Livh. Svensk Monthy Python. "Lagt djur ligger", "Gissa min perversion", alla sketcher med "Poeten, vivören, estradören, lebermannen..." som inledning, "Mannen på gatan Rune Bergström" (med sadistiska stencilbyrån och sataniska analbyrån som alternativa namn på SCB). Sanslöst kul. För den som vill har jag faktiskt lyckats komma över 3 timmar sketcher från Riskradion. Hör av er.
2) Hassan. Kommentarer överflödiga. "Jag har tappat bort ett hjälpverb", "10 000 tyska bögar", Ulf Lundell med sockorna "Nu vet jag inte riktigt vad dom betyder längre". Fredrik Lindströms busringningar var roligast, Henrik Schyfferts elakast.
3) Public Service. Nu. Göran Gabrielssons Persson-imitation räcker. Förra valets partiledarintervjuer är höjdpunkten.
4) Rally. Stefan Livh och Peter Apelgren bland annat. Sånger, tjôt och Lasse och Lotus. "Lars Adaktussons frisyr" och "Jag slår och smiskar" får mig fortfarande att skratta.
5) Wallraff. Nån valutakris eller annat på en söndag och dom avbröt en söndagsändning med "Viktigt meddelande till alla Sveriges börsmäklare. Alla Sveriges börsmäklare uppmanas att infinna sig på arbetet omedelbart. Alltså alla Sveriges börs..." Dom blev fällda i Granskningsnämnden. Det är den mest subversiva humor jag har hört någonsin. Hans av Klas är... ojämnt. Och visst var det Wallraff som hade utrikeskorrespondenten med glassbilen i bakgrunden.
6) Salva. Stefan Livh och Jörgen Mörnbäck. Fotbollspanelen med Kim Källströms "Jag är från Partille", "Men nu spelar jag i Rennes", Peter Antoines "Jeffla skit. Jag rabblar några tyska fotbollsspelare istället. Dieter Hoeness, Wolfgang Oberath", Thomas Nordahls "Jag är oroad", Tommy Söderbergs "Härliga killar". Och så kungen förstås.
7) Hemma hos med Kjell Alinge och Janne Forsell. Först med att göra Monty Python på svenska. "På restaurang Bohemfyllan" är en klockren studie i manlighet och i kulturelitens beteende på krogen. Lågmält men stundtals genialt. Tre skivor kom. Jag har dom.
8. Clownen luktar bensin. Tova Magnusson Norling, Figge Norling, Simon Norrthon. Relationshumor på mycket hög nivå. Parmiddagar, gräl i förhållanden, kompisar som mörkar. Lite "Hur mår du. Bra. Själv då"-humor.
9. På Håret. Föregångaren till Public Service. På slutet gick gubbigheten lite på tomgång med Lelle printer, men med välskrivna manus och stora politiska kunskaper var dom länge roligast i Sverige på seriös humor. Sången om den svenska vapenexporten är ett mästerverk.
10. Roll on. Feministisk humor av riktigt befriande slag. Mansrollen går aldrig opåverkad genom ett Roll on-program. Befriande. Jag har hört för lite för att få det högre upp på listan.

Andra bloggar om:
, , , , , , ,

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tjenare,

Kul att någon mer än jag uppskattar svensk radiohumors stora under 80 och 90 talet!

Riskradion är livselixir. Hör gärna av dig om de 3 timmarna du förfogar över.

//S

8:18 em  
Blogger Roland said...

Hej!

Saknar också Riskradion extremt mycket. "Sydows syndrom" t ex

Går det att få ta del av din kulturskatt?

Tack på förhand,
/Roland

9:17 em  
Anonymous Anonym said...

Hej hej, jag saknar riskradion otroooligt mycket... Går det att få tag på nånstans?

3:44 em  
Anonymous Anonym said...

Hej,

Saknar Riskradion! Jag hade "alla" inspelade på band, men dessa har försvunnit vid någon flytt, någon gång?! Fick en nytändning när jag fick höra en gammal kompis siter "Ruuune Bergström" nu på midsommarafton i ett regngt Borgholm. Skulle vara ytterst tacksam om jag fick ta del av ditt material!

MVH
Kristian

9:51 em  
Anonymous Anonym said...

Faan vad illa jag stavar! "Sitera" och "regnigt"!

MVH
Kristian

9:55 em  
Blogger Srekel said...

Går det att få tag i din Riskradio samling fortfarande så säg till! :)

11:39 fm  
Anonymous Anonym said...

Ha ha. Roligt (och indikativt) att i princip alla kommentarer handlar om Riskradion. Verkar som att du valde rätt som bara fan vad det gäller #1

Men, bara så du inte blir för kaxig: Är du så jävla bra själv då?

11:48 em  
Anonymous Anonym said...

Hej niklas! skulle gärna ta del av dina 3 h riskradio. hör gärna av dej, mvh jonas, luddelundin@hotmail.com

9:51 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag skulle gärna vilja ta del av dina 3 tim riskradion.
Hör av dig!
hedvinsson@hotmail.com

10:53 em  
Anonymous Anonym said...

Ooooh, Riskradion är ju det bästa som sänts i humorväg :)Vill jättegärna ha! freud@home.se

9:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har också en del Riskradion-material, frågan är om du har något som jag inte har, skulle gärna ta del utav det du har.

Mvh P

8:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home