måndag, september 11, 2006

Mats Olsson outar fullt ut som feminist

Min favvokrönikör och sportjournalits Mats Olsson skriver en intressant krönika idag i Expressen. Visst drar han fel slutsats om att Fi är rätt parti att rösta på, eftersom Vänsterpartiet minst lika tydligt tar ställning för feminismen och för bevarandet av välfärdsstatens kollektiva lösningar. Över till Olsson:

Jag bestämde mig måndagen den 28 augusti några timmar före derbyt mellan
Hammarby och Djurgården på Söderstadion i Stockholm. Jag vandrade planlöst i
Globen-området och ju mer jag gick desto mer kände jag hur själva ondskan la sig
över arrangemanget.Det var avspärrningar, poliser, polishästar och piketer och
mitt i detta, mitt i förväntansfullheten inför ett fotbollsderby, kände jag bara
att allting var vansinne. Män ska spela fotboll. Män ska titta på fotboll. Män
ska slåss på fotboll. För att män ska kunna göra detta måste samhället ställa
upp med insatser i miljonklass varje gång män ska roa sig på sitt speciella
sätt. ... ...




... Få eller ingen tar ondskan på allvar, man bagatelliserar. Det beror
förstås på att män bestämmer. ...

...Så medan samhället rustas
ned vad gäller skola, sjukvård och daghem - så kallat kvinnliga
angelägenheter - är det fortfarande helt okej att det avsätts
miljoner för att män inte kan sköta sig på en fotbollsmatch. ...

...Fi är, i mina ögon, det enda partiet som vågar diskutera varför just män
måste ställa till så mycket jävelskap. ...

...När feminismen i dag ifrågasätts, förlöjligas och till och med håller på
att montera ner sig själv behövs ett parti som Feministiskt initiativ mer än
nånsin.De har fått min röst. ...

Det behövs fler män som anses som icke-feminister som outar som feminister som vill mycket, som vågar ta strid mot sexism, som vågar prata om varför män står för nästan allt våld och nästan all våldsbrottslighet. Liza Marklund var också tydlig häromdagen om vårdnadsbidrag och feminism. Birgitta Olsson som slår knut på sig själv för att skydda Folkpartiet i DN:s chatt är ju näppelien en radikal kraft, inte hellre Maria Carlshamre, även om dom tycker en del vettigt.