torsdag, oktober 12, 2006

Marit Bergman-konsert: glädjespatt

Vi var på Marit Bergman igår, jag och min älskade. Det var riktigt bra. Efter att ha väntat igenom två förband kom om upp. Ett niomannaband med två körtjejer, saxofonist, trumpetare, keyboard, fyra tamburiner som mest, både manliga och kvinnliga musiker.

Vid åtminstone fyra, fem tillfällen fick jag rejäl gåshud, och det är ju ganska mycket. Vissa låtar får mig att bli 23 igen och känna känslan när jag hörde Popsicles "Hey Princess" första gången. Men det där indiedrivet har kompletterats med ett E Street band-liknande sound med dubbelt blås och en sjuhelvetes massa spelglädje uppe på scenen. Hon sjunger väldigt bra, har en scenpondus som slår det mesta, och har ett band som verkar ha precis hur roligt som helst.

Basisten inledde starkast, men trumpetaren/tamburin"spelaren" jobbade sig ikapp och förbi. Och på mållinjen fick basisten se sig passerad av saxspelaren.

Jag älskar Bergmans stil. Hennes klänningar är helt udda och rätt underbara. Jag står och säger till frun att hon är som en kvinnlig Di Leva. Något oartikulerat, en egen klädstil, alltid glad. Senare under konserten börjar hon slänga ut glitter på publiken. Jag är synsk.

Me den sex och ett halvårig dotter som gillar Marit Bergman lite grann är det bara att hoppas: Fortsätt med det!

Bäst fungerar upptempolåtarna. I will always be your soldier är otroligt bra, No party också, Tomorrow is today. Åtminstone fem låtar genererade det höga betyg som bara känslorna kan sätta - ståpäls.


Senaste årets bästa konsert var för övrigt dubbla syskonparen i Magic Numbers som spelade på Sticky Fingers förra hösten. Det var en euforiupplevelse som Marit inte riktigt nådde upp till. Dom spelade på Debaser i Stockholm igår. "Mitt leende räckte från Djursholm till Danvikstull" skrev recensenten. Jag tänker likadant om den konserten, en av de bästa jag sett. Och snart kommer en ny skiva. Underbart.


Mina bästa konserter någonsin (preliminära årtal...):
Imperiet: Musikfiket Varberg 1984
The Pixies: Roskilde 1989
Docenterna: Hultsfred 1991
Ulf Lundell: Pildammsparken Malmö 1991
Popsicle: Stadsparken Lund 1992
Bob Hund: Kåren Göteborg 1998
Kent: Kåren Göteborg 1997
Billy Bragg: Trädgårn Göteborg 2005
Magic Numbers: Sticky fingers Göteborg 2005

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du har bra musiksmak, märker jag nu. Helt klart!

8:29 em  
Anonymous Anonym said...

JÄVLA MARIT B HAHAHAHA SKRÄP! GO FUCK YOURSELFS BORING SWEDES

4:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home