tisdag, december 05, 2006

Globaliseringsråd

Regeringen tillsatte ju den 30 november (rassedagen) ett globaliseringsråd. Jag var stressad och hörde bara nyheten i surret och kollade inte igenom. Jag minns att jag reagerade på att åtminstone de tre stora fackförbunden var med. Jag trodde ju på en tanketank med tio personer eller så och blev förbannad. Nu har jag tittat på listan och är förbannad igen.

Företagsfolk
Elisabeth Nilsson, VD Jernkontoret
Aina Nilsson Ström, designchef Volvo AB
Carl-Henric Svanberg, VD Ericsson
Marcus Wallenberg, ordförande Internationella handelskammaren (ICC)
Kristina Alsér VD Mercatus Engineering AB
Urban Bäckström, VD Svenskt Näringsliv
Olle Wästberg, GD Svenska Institutet

Borgerliga journalister
Dilsa Demirbag-Sten, journalist, författare
Hans Bergström, kolumnist, docent statsvetenskap

Fackföreningsrörelsen (sossar)
Anna Ekström, ordförande Saco
Wanja Lundby-Wedin, ordförande LO
Sture Nordh, ordförande TCO

Nätverksorgan på miljösidan
Per Carstedt, projektledare Bio Fuel Region

Universitetsvärlden - naturvetenskap
Lena Treschow Torell, VD IVA
Harriet Wallberg-Henriksson, rektor Karolinska Institutet
Karin Markides, rektor Chalmers tekniska högskola
Lars Calmfors, professor internationell ekonomi
Pontus Brauerhjelm, professor internationell ekonomi

Borgerliga politiker
Carl Bildt, utrikesminister
Mats Odell, kommun- och finansmarknadsminister
Lars Leijonborg, utbildningsminister
Sven Otto Littorin, arbetsmarknadsminister
Maud Olofsson, näringsminister, vice statsminister

Jag känner en viss obalans i diskussionerna.

Några korta frågor:
Varför var följande aktörer ointressanta?
- Oppositionen
- Globaliseringsrörelsen
- Universitetsvärlden i övrigt, med både humanistisk och samhällsvetenskaplig icke nationalekonomisk forskning (exempelvis Håkan Thörn eller andra som skrivit om sociala rörelser globalt, eller statsvetare som skrivit om demokrati och mänskliga rättigheter internationellt)
- miljörörelsen
- biståndsrörelsen
- jämställdhetsrörelsen
- mänskliga rättigheter

Det är långt till nästa val.

Andra bloggar om: , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jadu Niklas, man kan börja undra...

Varför skall vi som ser de globala hoten och möjligheterna inte delta, utan bara dem som har som främsta ledord att bygga en mur runt västeuropa? Är det globalisering, det?

10:34 em  
Blogger Redaktionen said...

Jag kan tänka mig att de aktörer du efterlyser mot slutet helt enkelt inte var intresserade. (Om jag var i deras ställe, och vi leker med tanken att jag skulle ha blivit tillfrågad, så skulle jag vara rätt tveksam...)

11:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home