fredag, november 17, 2006

Reinfeldt drömmer som en film

Vi ser en man iklädd svarta kläder smyga utanför en pampig byggnad. Han har en rånarluva på sig. Han skjuter med ett armborst upp en rep som fastnar på taket. Han öppnar ett fönster med hightechutrustning och klättrar sedan in och vi får följa honom medan han smyger sig genom hela huset och tar sig ner i källaren. På vissa ställen tar han sig förbi med ett passerkort.

Va, tänker tittaren, en inbrottstjuv med passerkort!

Han stannar framför ett låst skåp nere i källaren. Han dyrkar upp låset och ställer sig och sorterar och räknar. 150, 149, 148, 147, 119. Han stoppar ner 31 band i sin ryggsäck och låser sedan skåpet.

Sen smyger han sig ut samma väg som han kom. Han går förbi ett rum där det står "Utrikesminister" och lägger passerkortet på skrivbordet. Sen smyger han sig ut. Han vinkar adjö. Han ringer. "Elvis has left the building", säger han. En helikopter kommer flygande. Han hissas upp med en vajer och sätter sig i helikoptern som lämnar Stockholm och flyger iväg. Vi ser honom ta av rånarluvan. Glasögon, undflyende haka, men vi ser inte hans ansikte. Helikoptern landar ute på landsbygden någonstans. Godset på bilden ovan.

Mannen går till dörren och ringer på. Vi ser en rundhylt man släppa in honom. De går fram till en kamin. Där ställer de sig och eldar långsamt, långsamt upp banden.
- Det gick bra Göran. Jag hade Bildts kort.
- Per, jag kan inte klara mig utan dig.
- Jag vet Göran, jag vet.

In i rummet kommer en annan lite äldre glasögonprydd man utan haka. Lars Danielsson.
- Tack Nuder. Hade jag bara varit yngre så skulle jag klarat av det här, det vet du.
- Det gör inget. När plikten kallar levererar Nuder.

Männen kramas i en stor björnkram.
- Vi vet Per, vi vet.

In i rummet kommer Björn och Jan O.
- Maten är serverad, säger Rosengren småfull.
- Har ni blåst den där jävla sudancowboyen till utrikesminister, fortsätter en fryntlig Jan O Karlsson. Det blir kräftor.

Klipp till en sovande rakad man. Fredrik Reinfeldt vaknar och förstår hur allt gick till.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ett annat rykte är att Filippa Reinfeldt har telefonsex med Lars Danielssons telefonsvar på de saknade banden

10:51 fm  
Blogger NIklas Theodorsson said...

Den är minst lika sann som min, troligen fångar dom sanningen när dom kombineras. Jag brukar säga om bra skrönor:
- Spelar roll om den inte är sann. Den är lika bra för det.

11:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home