torsdag, november 02, 2006

Avsatt generaldirektör! Jippi! Eller?

Borgarna kritiserade politiska generaldirektörer under valrörelsen. Jag också ibland. När till exempel Ingemar Hansson på Konjunkturinstitutet gick ut i valrörelsen och pratade om behovet av en arbetslöshet på 4,5% för att inte riskera att löneökningarna tog fart så var det just - politik. Jag och många andra inom vänstern blev förbannade. Inte ens borgarna var ju jätteförtjusta även om dom mumlade.

Hansson, före detta professor i nationalekonomi har under många år varit känd för att förespråka höjd ränta, hög arbetslöshet och låga löneökningar. En riktig inflationshök. Detta är politik, inte tjänstemannakorrekthet!

Alltså är det inte mer än rätt att borgarna kickar honom. Precis som dom hotat kicka Bylund på AMS med flera.

Nu blir han... statssekreterare på Finansdepartementet med ansvar för skatter. Jag är ironisk. Men jag undrar om jag är så ironisk.