måndag, november 15, 2010

Dagens demo: Kent, Socker

Det är nördigt med demoversioner och tidiga versioner av låtar. Men samtidigt är det otroligt intressant om en artist man verkligen tycker om, och där låtarna är så väl lyssnade att man känner varje tonfall i kroppen.

Jag vet att Springsteen kommit med "Darkness on the edge of town" i en trippelskiva med olika versioner och outgivna låtar. En av hans bästa skivor, och säkert intressant. Men Springsteen är ingen artist jag kan in i kroppen som andra.

Däremot Ulf Lundell. Hans megalomaniska Under vulkanen var fjorton CD med oftast ganska dåliga versioner av andra låtar. Men ibland brände det till, som i "Jag är inte Gud", en färdig låt där det går att höra textsnuttar och tankegångar från framför allt "Isabella" men också andra låtar som flugit ur minnet idag.

Men dagens demo sprang jag på av en tillfällighet i min Iphone. Jag var lite sugen på att lämna Håkan och Teenage fanclub en stund, och plötsligt blev jag demonörd på en Kentlåt. Socker. Låten som sjungits och spelats på svensexor och som gjorde mig till låtsastrummis för några år sen. Som jag tycker är bra men att Jocke Berg sjunger opersonligt. Och så dyker den här varianten upp. Där Jocke Berg sjunger på liv och död till mer avskalat kom, där tendensen till överproducerat är borta, och där "Brinn pengar brinn" fanns med i en tidig version.

Njut!