torsdag, januari 25, 2007

Tandhälsa, skelett och Coca cola

Att läsk inte är bra för tänderna vet vi. Men hur dåligt?

I julkalendern från 1996, Mysteriet på Greveholm, finns en rätt kul scen. Barnen träffar på en elak greve som är ett skelett. Vad göra? Jo, moralistiska mamman som är tandläkare har berättat att läsk förstör tänder. Alltså häller barnen Coca Cola på greven, vilket löser upp honom och han försvinner.

Hemma gjorde mellansonen, 12, ett experiment. Han hade tappat en tand. Intresset för att bevara sina tänder har avtagit med åren. Det fanns lite Cola kvar i en flaska. Aha, ett test.

Tre dagar senare är tanden helt borta. Det första gick väldigt väldigt fort, men sen stannade det upp.

Läskigt någon?

Borde inte någon göra en Supersize me om tänderna?

Det är mycket eländet med monopolkapitalistiska företag. Förutom slavlöner och fackmotstånd säljer de oftast skit.

Och, för att klargöra. Jag hatar cola, för sött. Men jag gillar läsk. Därför uppkommer frågan som väcks av forskaren i mig.
1) Hur stor skillnad på fräteffekten är det i olika läsk?
2) Beror frätandet på socker, syra eller bägge?
3) Vilken läsk är värst?

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Faktiskt gjorde ett TV- program vars namn jag glömt ett test av olika läsksorters frätande effekt på tänder, under 90- talet. Om jag minns rätt visade det sig att de flesta läskedrycker var illa, men att Cola och Fruktsoda var värst. Vanlig sockerdricka var mindre dålig, och "bäst" var vanlig saft...

6:07 em  
Anonymous Anonym said...

En kollega till mig har förlorat all emalj på sina gaddar efter att ha druckit ca 2 liter cola om dagen i två år. Jag kunde inte tro det först när han berättade det men numer dricker han bara kolsyrat vatten.

12:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home